Hoewel exoterische alchemie zich richtte op fysieke transmutatie, geloofde men dat het succes van het werk van de alchemist afhing van hulp van het goddelijke. Hieruit ontstond de esoterische alchemie, die het fysieke proces en de materialen zag als een metafoor voor de transformatie van de menselijke ziel en haar synchronisatie met de Ene Geest – de Alschepper.
Wanneer we esoterische alchemie bestuderen, moeten we het contrast tussen moderne en historische wetenschap in gedachten houden. Voor alchemisten waren het spirituele en het materiële met elkaar verweven, wat betekende dat de twee kennisstromen meestal verenigd en onderling afhankelijk waren tijdens de bloeiperiode van de alchemie. Volgens Hauck worden veel van deze alchemistische inzichten nu bevestigd in hedendaagse disciplines zoals psychologie en kwantumfysica, die de theorie van de 'kracht van bewustzijn' verkennen.
Voertuig voor de zuivering van de ziel
De alchemist beschouwt het werk in het laboratorium als een voertuig voor de zuivering van de ziel; in veel opzichten symboliseren de materialen en systematische stappen voor de alchemist hun eigen wezen. Ethan Allen Hitchcock, een Amerikaanse legerofficier en grote bijdrageleverancier aan alchemistisch onderzoek, verwoordt deze visie als volgt:
"Het werk van de alchemisten was een werk van contemplatie en niet van handenarbeid. Hun alembic, oven, cucurbit, retort, filosofisch ei, enzovoort, waarin de fermentatie, distillatie, extractie van essences en spirits en de bereiding van zouten plaatsvonden, was de mens - jezelf, vriendelijke lezer - en als je jezelf in je eigen studie neemt en eerlijk bent, geen andere gids of autoriteit erkennend dan de Waarheid, kun je gemakkelijk iets van de hermetische filosofie ontdekken; en als er in het begin 'angst en beven' zou zijn, kan het einde een meer dan compenserende vrede zijn" (zoals geciteerd in Silberer, 2009: 118).
Hoewel de alchemist niet primair in het exoterische duikt, zoals de moderne chemicus of wetenschapper, betekent dit niet dat het individu zichzelf in een passieve ideologische staat vastzet. In plaats daarvan zoekt de alchemist de 'waarheid', waar Holmyard over spreekt, in het goddelijke en de verbinding van de beoefenaar met Het Al in kennis.
Deze actieve zoektocht naar kennis als een vorm van 'aanbidding' en werken ten behoeve van 'Het Al', zoals eerder vermeld, is wat de praktijk van alchemie en hermetisme zo aantrekkelijk maakt; het is niet slechts een eenvoudig geloofssysteem, maar eerder een praktijk. Deze overtuiging om in verbinding te staan met het goddelijke in je eigen huis betekende natuurlijk dat het vaak werd tegengewerkt door de kerk, die de controle over de mensen probeerde te behouden.
De Praktijk van Spirituele Transformatie
Hoe gaat men dan te werk bij de zuivering van de geest? De waarheid ligt in kennis en daarom moet de taak van verandering mentaal worden ondernomen. Dit zet het proces van spirituele verandering in gang. Dit vereist echter dat de esoterische alchemist in eerste instantie de totaliteit van zijn/haar bewustzijn op zichzelf richt. Het Rosarium Philosophorum, een alchemistisch traktaat uit de 16e eeuw, stelde dat het individu zijn aandacht moest richten op het 'zout' in zijn geest:
"Wie daarom het zout en zijn oplossing kent, kent het verborgen geheim van de wijzen van weleer. Richt daarom je geest op het zout, want alleen daarin [d.w.z. de geest] is de wetenschap verborgen en het meest voortreffelijke en meest verborgen geheim van alle oude filosofen" (Jung, 1953: 244).
Hoewel de passage verwijst naar de geest van de beoefenaar als het aandachtspunt, trekt het onze aandacht naar iets dat veel dieper ligt, namelijk de sal sapientiae of 'zout van wijsheid'. Dit bestaat ver voorbij de loutere perceptieve kwaliteiten van het bewustzijn (Jung, 1953: 244).
De verwerving van deze wijsheid komt echter niet zonder offers. Het vereist het opgeven van het ego. Waar het ego de geest verhardt en afsluit voor begrip, vereist het proces een 'subtiele geest', een geest zonder arrogantie en hebzucht. Volgens Jung moet het individu zijn/haar geest openen voor de wijsheid van het onbekende en geduldig zijn in hun werk. Hij/zij moet bereid zijn zichzelf op te offeren terwijl hij/zij zijn goede aard behoudt. Dit vereist ook dat het individu vastberaden is in de taak van verandering - niet arrogant, maar vastberaden in het geloof, in het goddelijke doel, in de wijsheid van het onbekende, evenals in elke vereiste stap binnen de reis (Jung, 1953: 259).
Esoterische alchemie biedt een diepe, transformatieve reis naar zelfontdekking en spirituele verlichting, waarbij oude wijsheden en moderne inzichten samenkomen om de ziel te zuiveren en te verbinden met het goddelijke. Deze eeuwenoude praktijk nodigt ons uit om verder te kijken dan het fysieke en het spirituele te omarmen, waarbij we onszelf transformeren en onze plaats in het grotere geheel van de kosmos begrijpen.
Goddelijke en Kosmische Quintessence, en de Ouroboros: Symbolen in de Alchemie
Volgens de alchemisten delen de goddelijke en kosmische essentie dezelfde aard, omdat ze beide voortkomen uit een gemeenschappelijke bron. Dit principe van correspondentie, zoals hierboven, zo beneden, benadrukt de verbinding tussen het goddelijke en het aardse. Voor de alchemist opent dit de weg naar God, waardoor hij weer verbinding kan maken met de goddelijke bron, Hem kan ervaren en de wereld door Zijn ogen kan bekijken.
Maar dit markeert niet het einde van het individuele proces. In veel alchemistische teksten vinden we het symbool van de Ouroboros, de draak die zijn eigen staart opeet.
Dit symbool belichaamt talrijke filosofische aspecten van de alchemie, vooral die van paradox. De paradox hierin ligt in het idee dat zelfvernietiging gelijkstaat aan zelfopstanding, "maar de verbinding van de draak zijn staart met zijn mond wordt ook gezien als een vorm van zelfbevruchting" Volgens Jung. De Ouroboros symboliseert zowel de dood als de wedergeboorte - de dood van het ego en de herrijzenis van de zuivere geest.
De verbinding tussen kop en staart symboliseert ook het geloof dat alles met elkaar verbonden is, zelfs tegenpolen, en ten tweede dat alles Eén is of voortkomt uit Het Ene. De circulaire beweging laat op zijn beurt zien hoe de alchemistische reis altijd terugkeert naar het punt van oorsprong, zij het nu met gezuiverde materie. De Prima Materia is nu Ultima Materia geworden. De verdeelde ziel is geheel geworden.
Een andere interpretatie is dat dat wat naar het goddelijke is gestegen, weer moet terugkeren. Dit werd bekend als de geheime achtste stap en redeneert dat het gezuiverde individu de goddelijke kennis niet in de hemel moet vasthouden, maar terug moet keren naar de aarde, naar het gezuiverde lichaam, en de nieuw verworven kennis moet gebruiken om deze wereld te verrijken.
Verdieping in je eigen transformatie pad
Iedereen heeft een eigen pad gekozen als mens om steeds bewuster te leven, de een doet daar langer over dan de ander en hoe bewuster je bent, des te minder lijden je ervaart. Hoe meer je aan zelfreflectie doet, des te meer je in flow kan gaan leven en een andere realiteit je aantrekt. Zoals ze zeggen: The Only Way Out is In!
Via de Gene keys kan je jouw Prima Materia verdiepen met inzichten in je eigen gekozen schaduwen, gaven en Goddelijke gaven. Dit helpt je op weg uit de triggers die je steeds in heftige emoties houden.
Laat je inspireren door de diepe inzichten van de Gene Keys om je innerlijke kompas te versterken, verborgen talenten te ontsluiten en harmonie te vinden. Een consult biedt niet alleen antwoorden op essentiële levensvragen, maar ook de mogelijkheid om je unieke levenspad te omarmen met een hernieuwd perspectief en balans.
Reactie plaatsen
Reacties